Jak odtworzyć kąpiel leśną w domu?

sty 18, 2023 | Aromaterapia

Shinrin-Yoku to japońska celebracja zanurzania zmysłów w naturze. Praktyka ta w niektórych częściach świata nazywana jest także holistyczną terapią leśną lub lasoterapią. Cele uczestniczenia w kąpieli leśnej mogą być różne, np. praktyka będąca formą medytacji, wyciszenia umysłu, pomoc w załagodzeniu traumatycznego bólu emocjonalnego, sposób na poszerzenie świadomości, czysty relaks i odprężenie. Korzyści, jakie niesie za sobą oddanie się leśnej atmosferze dotyczą także pozytywnego wpływu na zdrowie, co starają się wykazać kolejne badania naukowe.

medycyna obecności w lesie

Przeanalizowano dwadzieścia badań z udziałem 732 uczestników. Skurczowe i rozkurczowe ciśnienie krwi w środowisku leśnym było istotnie niższe niż w innym środowisku. W innym badaniu, sprawdzono że stężenie kortyzolu i noradrenaliny w ślinie oraz adrenaliny w moczu (hormony stresu) jest niższe po ok. 15 minutowym chodzeniu po lesie oraz samym patrzeniu na las.

Ponadto, kąpiel leśna zwiększa liczbę komórek NK (natural killer) i wewnątrzkomórkowego poziomu białek przeciwnowotworowych, co sugeruje działanie zapobiegawcze w przypadku nowotworów. Zmniejszają ciśnienie krwi i tętno, zwiększa aktywności nerwów przywspółczulnych i zmniejszenie aktywności nerwów współczulnych. W teście profilu stanów nastroju (POMS) zmniejszyły się wyniki dotyczące lęku, depresji, gniewu, zmęczenia i dezorientacji oraz zwiększyły się wyniki w zakresie wigoru i ogólnego stanu psychicznego.

Podsumowując, korzyści jakie wynikają z leśnej terapii to:

  • Obniżone ciśnienie krwi
  • Zmniejszone tętno
  • Obniżony poziom cukru we krwi
  • Obniżony poziom hormonów stresu
  • Zwiększona liczba białych krwinek, która zwalcza infekcje i nowotwory
  • Wzmocniony układ odpornościowy
  • Lepszy nastrój

Bycie na łonie natury niewątpliwie sprzyja świeżym wglądom i poszerzaniu perspektyw. Możliwość cichej refleksji wspiera w lepszym zrozumieniu samego siebie i relacji z innymi. Nawiązanie ucieleśnionej relacji z obecną chwilą w naturalnym otoczeniu jest doświadczeniem, które daje nadzieję i pomaga zmotywować się do nowego.

Można skorzystać z leśnej kąpieli, prowadzonej przez przewodnika, który pomaga spowolnić rozbiegany umysł, pobudzić zmysły i otworzyć serce na głębokie doświadczenie uzdrawiającego połączenia z naturą. Prowadzący improwizuje spotkanie, korzysta z dostępnych wariantów, zgodnie ze standardową sekwencją, stosowaną przez wykształconym przewodników Shinrin-Yoku.

Tutaj jednak spróbujemy omówić to, jak możliwie najwierniej odtworzyć lasoterapię w domu.

 

Kąpiel leśna w domu

W pierwszej kolejności zadbaj o organizację czasu i przestrzeni. Zastanów się nad formą, w jakiej chcesz doświadczyć domowej leśnej kąpieli. Poniżej znajdziesz trochę inspiracji. Zarezerwuj dla siebie określony czas i uprzedź domowników, aby absolutnie nikt nie przeszkadzał Ci w osobistym rytuale. Pozbądź się rozpraszających bodźców takich jak telefon, telewizor, wszelkie ekrany. Postaraj się zadbać o to, żeby zminimalizować dźwięk ulicy, może załóż wyciszające słuchawki, zamknij okna na ten czas lub jeśli potrzebujesz użyj stoperów.

Przede wszystkim, aby bardziej zbliżyć się do prawdziwej celebracji zanurzenia się w Shinrin-Yoku, potrzebujesz wywołać w sobie stan pełnej obecności i świadomości, który pozwoli Ci maksymalne doświadczyć swoich zmysłów. Oznacza to, że w momencie, kiedy aromatyzujesz się olejkiem z sosny albo pocierasz w palcach igły modrzewiowej gałązki, Twoje myśli są skupione na tym doświadczeniu. Nie planujesz, nie wspominasz, nie tworzysz dialogów w głowie.

Podstawowym narzędziem pomocnym w leśnej podróży w domu jest zapach lasu. Węch jest naszym najczulszym zmysłem, który jest najważniejszy w budowaniu atmosfery. W ciągu ułamków sekund, zapach stymuluje układ limbiczny człowieka, oddziałując na emocje i skojarzenia, tworząc nastrój. Ponadto, powietrze z aromatycznymi mikrocząsteczkami dostaje się do płuc, z płuc do układu krwionośnego i dalej do narządów i organów wewnętrznych, tworząc reakcje.

Jak przynieść leśny aromat do domu? Możesz dosłownie go przynieść z lasu, czyli wziąć z niego kilka iglastych gałązek. Pamiętaj jednak, żeby zbierać tylko te już połamane, leżące na ziemi. Urwanie gałęzi ze zdrowego drzewa byłoby absolutnie sprzeczne z kulturą Shinrin-Yoku i po prostu to nie jest w porządku. Aby mieć zapach lasu w domu, możesz kupić esencję zamkniętą w butelce, czyli olejek eteryczny. Pamiętaj, że samo wąchanie leśnych olejków eterycznych to trochę za mało, aby mówić o praktyce leśnej kąpieli. Wywołaj w sobie medytacyjny stan absolutnego spokoju i poddaj się zmysłom. Chłoń, obserwuj co się dzieje i nie oceniaj tego.

Jeśli bardzo trudno jest Ci zachować klarowny umysł, możesz wyobrażać sobie las. Możesz nawet w wizualizacji stworzyć sobie jakąś leśną scenerię, do której będziesz wracać przy kolejnych sesjach. Mimo to, że podczas wizualizowania otoczenia lasu masz zamknięte oczy, możesz w ten sposób stymulować zmysł wzroku.

Aby jeszcze pełniej oddać się doświadczeniu, nic nie stoi na przeszkodzie, aby do domowej lasoterapii dodać wrażenia słuchowe.
Dobrze oczywiście byłoby, żeby decyzja o wprowadzeniu dźwięków padła wcześniej. To znaczy aby nie przerywać sobie zbudowanego nastroju sięganiem po telefon czy ustawianiem jakiegoś odtwarzacza. Możesz użyć gotowych leśnych soundtracków dostępnych na przykład na YouTube, albo włączyć dźwięki z aplikacji takiej jak Atmosphere, w której możesz wybrać konkretne elementy dźwiękowe lasu i mieszać je ze sobą. Np. wiatr, sowa, dzięcioł, żaby, deszcz, wilk i tak dalej.

Sprawdź leśne produkty

Jako, że najważniejszym składnikiem domowej kąpieli leśnej jest przebywanie w totalnej obecności tu i teraz, można wykonać rytuał na wiele sposobów.

Najprostszym z nich będzie medytacyjna forma, w której znajdujesz wygodne dla siebie miejsce w domu, na tarasie czy w ogródku, w wolności od wszelkich stymulujących bodźców oraz poza kontaktem z domownikami. Możesz przygotować sobie kilka leśnych olejków eterycznych, szyszki, gałązkę zebraną wcześniej z ziemi w parku lub w lesie, włączyć na pętli w aplikacji Atmosphere dzięcioła i wiatr. Usiądź i weź do ręki olejek eteryczny np. z sosny laricio, zamknij oczy i aromatyzuj się świadomie, z klarownym umysłem. Do tego weź do ręki szyszkę i delikatnie wyczuwaj pod opuszkami palców jej kształt, szorstkość, zagłębienia, temperaturę. Wybadaj czy jest skropiona lepką żywicą, czy jest sucha czy jeszcze czuć na niej mech i wilgoć. Napawaj się obecnością, poddaj się doświadczeniu, odpoczywaj. Jeśli chcesz, możesz stworzyć w wyobraźni scenerię lasu i poczuć, że siedzisz na środku dywanu z mchu i to jest właśnie czas dla Ciebie. Wdzięczność.

Możesz także stworzyć nastrojową kąpiel, dodać olejek do wanny (najlepiej rozcieńczone w oleju bazowym, aby uniknąć podrażnień) i włączyć leśny, uspokajający soundtrack na głośniku. Możesz zmieniać olejki, po kilku minutach dodać kolejny, aby wyraźniej poczuć różnicę zapachu innego drzewa, tak jak na spacerze w lesie.

Jeśli nie masz wanny, wykaż się wyobraźnią pod prysznicem. Możesz użyć gotową aromatyczną mieszankę leśnych olejków eterycznych w kremie pod prysznic Forrest Walk. Przyszedł Ci do głowy kiedyś pomysł, żeby wykąpać się po ciemku? Spróbuj! Zadbaj wcześniej o bezpieczeństwo, przygotuj ręcznik w zasięgu ręki, zgaś światło i teraz dopiero rozpocznij prysznic. Możesz wyobrażać sobie, że jesteś pod wodospadem w lesie, może nawet skusisz się na użycie chłodnej wody?

Daj się ponieść fantazji i relaksuj się 🙂

Terapia leśna nie jest zabiegiem medycznym ani nie zastępuje żadnego profesjonalnego wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego lub fizycznego. Uzdrawiające spędzanie czasu na łonie natury regularnie poprawia samopoczucie, ale jeśli chodzi o leczenie zdiagnozowanych schorzeń, należy skonsultować się z lekarzem.

Badania:

“Blood pressure-lowering effect of Shinrin-yoku (Forest bathing): a systematic review and meta-analysis”.
Yuki Ideno, Kunihiko Hayashi, Yukina Abe, Kayo Ueda, Hiroyasu Iso, Mitsuhiko Noda, Jung-Su Lee, Shosuke Suzuki.

“Psychological effects of forest environments on healthy adults: Shinrin-yoku (forest-air bathing, walking) as a possible method of stress reduction”. E Morita, S Fukuda, J Nagano, N Hamajima, H Yamamoto, Y Iwai, T Nakashima, H Ohira, T Shirakawa.

“The physiological effects of Shinrin-yoku (taking in the forest atmosphere or forest bathing): evidence from field experiments in 24 forests across Japan”. Bum Jin Park, Yuko Tsunetsugu, Tamami Kasetani, Takahide Kagawa, Yoshifumi Miyazaki.

“Effect of forest bathing (shinrin-yoku) on human health: A review of the literature”. Qing Li

Zobacz także

0
    0
    Koszyk
    Twój koszyk jest pusty