Jak wyjść z permanentnego stresu?

jak wyjść z permanentnego stresu

Jak wyjść z permanentnego stresu?

W dzisiejszych czasach praktycznie na każdym kroku jesteśmy narażeni na czynniki stresogenne. Ponadto żyjemy w biegu i narzucamy sobie zdecydowanie zbyt wiele zobowiązań. Dodając do tego niewłaściwą dietę i niewystarczającą ilość snu uzupełniają kolejnymi dawkami kofeiny, słodyczy czy nikotyny, otrzymujemy przepis na stopniową autodestrukcję. Nie potrafimy wyjść z tej spirali – coraz więcej osób popada w pracoholizm i inne nałogi przez brak umiejętności relaksowania się. Bezwiedne oglądanie telewizji nie jest dobrym sposobem na odpoczynek. Szacuje się, że przyczyną nawet 70% wizyt u specjalisty jest właśnie przewlekły stres. Co w takim razie zrobić, jak się go pozbyć? Warto zacząć od zmiany stylu życia i poszukania naturalnych rozwiązań – olejek konopny CBD zawiera kannabidiol, który ma właściwości o potencjale przeciwdepresyjnym i antylękowym. Pojawił się na rynku stosunkowo niedawno, ale wydaje się być obiecującym sposobem na przezwyciężenie permanentnego stresu.

Długotrwały stres – objawy i skutki

Stres jest nieuchronnym elementem życia każdego człowieka. We współczesnym świecie otaczają nas rozmaite bodźce i na co dzień mamy do czynienia z tak wieloma ludźmi, że jesteśmy wręcz na niego skazani. Krótkotrwała styczność nie jest jednak szkodliwa – może być wręcz motywująca np. podczas egzaminów lub zawodów sportowych. Problem pojawia się wtedy, kiedy ten stan staje się przewlekły – wówczas podnosi się poziom kortyzolu, a obniża ilość serotoniny i dopaminy, co prowadzi do zaburzeń pracy organizmu i zmian w zachowaniu. Psychofizyczne objawy są podobne do krótkotrwałych efektów stresu i obejmują m.in.:

  • drżenie rąk,
  • wzmożoną potliwość,
  • zaczerwienienie twarzy i dekoltu,
  • trudności z zasypianiem lub bezsenność,
  • problemy trawienne,
  • stany lękowe i depresyjne,
  • spadek libido,
  • przyspieszone bicie serca i zwiększone ciśnienie krwi.

Długotrwałe funkcjonowanie w takim stanie finalnie może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Dolegliwości mogą pojawić się jeszcze w trakcie lub po ustąpieniu trudnej sytuacji, jednak warto mieć tę świadomość, aby nie doprowadzić do pojawienia się ich w przyszłości.

Choroby serca i układu krążenia

Podwyższona ilość kortyzolu i adrenaliny prowadzi do zwiększenia napięcia włókien współczulnych, co powoduje m.in. znaczne przyspieszenie tętna i arytmie. Ponadto te hormony stresu przyczyniają się do powstania w organizmie reakcji zapalnej, która zwiększa ryzyko rozwoju miażdżycy, nadciśnienia czy wystąpienia zawału.

Chroniczne bóle głowy

Nadmierne pobudzenie nerwowe i długotrwałe napięcie przyczynia się również do przewlekłych bólów głowy, często narastających i trudnych do uśmierzenia. Odczuwane jest wówczas wrażenie uciskania całej głowy, może pojawić się również światłowstręt i nadwrażliwość na hałas.

Problemy z układem pokarmowym

Napięcie emocjonalne ma negatywny wpływ na działanie układu pokarmowego. Jego wpływ objawia się na różne sposoby: wzdęciami, bólami, biegunkami, zaparciami lub zgagą. Oprócz tego wysoki poziom adrenaliny prowadzi do zapalenia śluzówki żołądka, co jest częstą przyczyną późniejszego pojawienia się choroby wrzodowej.

Problemy hormonalne

Zaburzenia poziomów hormonów prowadzą do problemów hormonalnych. Szczególnie u kobiet zauważa się rozregulowanie cyklu menstruacyjnego i pracy jajników, wypadanie włosów, a nawet trudności z zajściem w ciążę. Do tego dochodzą często problemy z cerą oraz grzybice miejsc intymnych.

Otyłość i cukrzyca

Stres zdecydowanie zaburza poczucie łaknienia – część osób odczuwa wówczas wzmożoną potrzebę jedzenia, podczas gdy inni nie są w stanie nic przełknąć. Z fizjologicznego punktu widzenia w sytuacjach stresowych podnosi się poziom hormonu NPY i kortyzolu, co sprzyja powstawaniu otyłości brzusznej i odkładaniu się tłuszczu. Tego typu zaburzenia w konsekwencji prowadzą również do zwiększenia poziomu glukozy we krwi i dalszego rozwoju cukrzycy typu 2.

Naturalne metody na walkę ze stresem

Wybór sposobu na walkę z przewlekłym stresem w dużej mierze zależy od indywidualnych potrzeb. Część osób będzie się relaksować poprzez uprawianie sportów lub inną aktywność ruchową, natomiast inni wolą wybrać techniki medytacyjne lub rozmowę z bliskimi. Kluczowa w każdym przypadku jest zmiana sposobu myślenia i stylu życia.

Bardzo istotne jest udoskonalanie umiejętności wyrażania emocji i koncentracji na obecnej chwili. Powszechnie wiadomo również, jak ważny jest nocny odpoczynek – zaleca się co najmniej od 6 do 8 godzin snu. Oprócz tego warto znaleźć ciekawe hobby, które będzie sprawiać radość i przyjemność, spróbować zmienić dietę na zdrowszą i bardziej odżywczą oraz wyeliminować używki. Nadal badaną, ale optymistycznie rokującą naturalną substancją mogącą znaleźć zastosowanie w tym przypadku jest kannabidiol. Powstające z jego użyciem olejki o różnych stężeniach, np. olej CBD 20% polecane są osobom, którym zależy na poprawie samopoczucia i walce ze stresem. Dodatkowo przydatna będzie też z pewnością szczera rozmowa z bliskimi, a w poważniejszych przypadkach przede wszystkim ze specjalistą.

CBD na ratunek zestresowanym

Z pracy badawczej z 2004 roku stworzonej przez Instytut Maxa-Plancka wynika, że substancja ta wspiera właściwe funkcjonowanie endokannabinoidów w organizmie człowieka, co przekłada się na łatwiejsze radzenie sobie z trudnymi stanami psychicznymi.
Inne badanie z 2015 roku zamieszczone w czasopiśmie medycznym “Neurotherapeutics” wskazuje na pozytywny wpływ CBD na łagodzenie stanów lękowych i stymulowanie receptorów serotoninowych regulujących pośrednio m.in. odczuwanie bólu i funkcjonowanie układu pokarmowego. Na rynku dostępne są różne produkty CBD i ich stężenia, np. olej CBD 30%. Dawkę należy dobrać odpowiednio w odniesieniu do indywidualnych potrzeb i zaleceń lekarza.

Jak CBD może pomóc w redukcji stresu? Modulowanie odpowiedzi na stres

Artykuł naukowy Davida Finna z lipca 2009 roku pt. Endocannabinoid-mediated modulation of stress responses: physiological and pathophysiological significance wskazuje, że układ enokannabinoidowy odgrywa kluczową rolę w modulowaniu behawioralnych i neurochemicznych odpowiedzi na stres. Sugeruje się, że już małe dawki kannabidiolu, np. olej CBD 5%, mogą pomóc w dostosowaniu reakcji behawioralnych do sytuacji stresowych. Układ enokannabinoidowy może ograniczyć zachowania lękowe i depresyjne oraz pośredniczyć w reakcjach przeciwbólowych na stres.

Zmniejszenie odpowiedzi sercowo-naczyniowej

W artykule z Journal of Cannabis Research z lutego 2013 roku pt. Reasons for cannabidiol use: a cross-sectional study of CBD users, focusing on self-perceived stress, anxiety, and sleep problems autorzy dowodzą, że CBD zmniejsza odpowiedź sercowo-naczyniową na modele stresu dzięki hamowaniu jej przez antagonistę receptora 5HT(1A).

Zmniejszenie stanów lękowych, niepokoju i napięcia nerwowego

Liczne badania sugerują, że kannabidiol ma potencjalne właściwości przeciwdepresyjne i uspokajające. Możliwe również, że pomaga w bezsenności, zespole stresu pourazowego (PTSD) oraz łagodzeniu przewlekłych form bólu. Niezbędne są jednak dalsze badania w celu lepszego poznania jego wpływu na nasz organizm.

Podsumowanie

Stres jest nieodłącznym elementem życia, jednak jego nadmiar może negatywnie wpływać na nasze codzienne funkcjonowanie. Przewlekle podwyższony poziom kortyzolu skutkuje m.in. pojawieniem się stanów lękowych i depresyjnych, trudności w zasypianiu czy zwiększonego ciśnienia krwi. Permanentny stres w dłuższej perspektywie może także prowadzić do problemów hormonalnych, chronicznych bólów głowy, a nawet rozwoju cukrzycy. Istnieje wiele naturalnych sposobów na pozbycie się stresu, takich jak dbanie o odpowiednią ilość snu, wprowadzenie zdrowszej diety, medytacje czy eliminacja używek, jednak rozwiązaniem z dużym potencjałem może być stosowanie olejku CBD. Wiele badań wskazuje na jego zdolności modulowania odpowiedzi na stres, dzięki którym byłby w stanie łagodzić stany lękowe, zmniejszać odpowiedź sercowo-naczyniową oraz redukować ból i napięcia nerwowe. Mimo że badania nad wpływem kannabidiolu na organizm człowieka nadal trwają, powszechne stosowanie oraz pozytywne efekty świadczy o ich skuteczności na szerokie spektrum dolegliwości. Ponieważ uznawane są za bezpieczne – warto spróbować jeżeli borykasz się z obniżonym nastrojem, jesienną chandrą czy przewlekłym stresem.